Hebt U dat ook wel eens, zo’n conferentie, waar je aan deelneemt, maar waar je eigenlijk geen tijd voor hebt? Het overkwam mij enkele weken geleden als deelnemer van de Service North conferentie van Scopism over SIAM. Door diverse verplichtingen voor klanten kon ik slechts een klein deel van de presentaties live meemaken. Het voordeel van deze jaarlijkse conferentie is echter, dat hij digitaal beschikbaar is en ook even blijft, zodat ik hopelijk de schade in kan halen in de loop van het jaar.
Er was een presentatie, die ik wel van begin tot eind gevolgd heb, en die voor mij relevante inzichten bracht. Zij werd gegeven door Simon Dorst en Michelle Major-Goldsmith, de Australische pioniers, hoofdauteurs van de SIAM Body of Knowledge, die gebruikt wordt bij de formele SIAM-certificatietrajecten. Simon en Michelle kunnen gerust als wereldwijde leiders in het SIAM-werkveld worden beschouwd.
Hun verhaal ging over het feit, dat veel bedrijven opzien tegen een implementatie van SIAM omdat er zoveel tegelijk opgepakt moet worden. Het is veel makkelijker om een soort instapmodel te hebben met een specifieke focus. Zo zie je dat veel bedrijven zich beperken tot het hart van de servicemanagement praktijk: Incident, problem en change management. Als die processen in een SIAM-ecosysteem op elkaar zijn afgestemd, is er al veel gewonnen.
Zij kwamen echter met een andere aanpak om focus te leggen bij de implementatie van SIAM. Ze introduceerden vier verschillende archetypen van SIAM-implementaties:
1. Collaborative SIAM – de nadruk ligt op samenwerking en continual service improvement
2. Governing SIAM – focus op meten van en rapporteren over de performance van de verschillende spelers in het SIAM-ecosysteem
3. Operational SIAM – focus op dagdagelijkse samenwerking en demarcatie voor de verschillende processen
4. Business Agility SIAM – focus op het ondersteunen van de bedrijfsketens en verbetering van de samenwerking met de product owners van de business in een devops omgeving
Omdat elke organisatie anders is en andere prioriteiten heeft vind ik dit een boeiende manier om focus op een bepaalde doelstelling voor SIAM te ondersteunen met de implementatie. Simon en Michelle kondigden aan om binnenkort met een White Paper over dit onderwerp te komen.