Blogopmaak

End-to-end van begin tot eind

duda-wsm • 26 februari 2022

Mythes en misverstanden rond het begrip ‘end-to-end’


Je leest het regelmatig in advertenties en komt het ook tegen in contracten van IT-leveranciers: wij leveren ‘end-to-end’, de end-to-end beschikbaarheid is 99,9%. Ook bij het gebruik van SIAM en service integratie komt het begrip regelmatig ter sprake. Het begrip suggereert volledigheid van scope, alles is inbegrepen en dat is wat je wilt. 

Mooi, toch? Nou, er zit een addertje onder het gras. Het begrip end-to-end belooft een volledige oplossing voor alles. Ik word daar altijd een beetje achterdochtig van en ga dan op zoek naar de zaken, die er niet onder vallen. Als je het begrip end-to-end tegenkomt in een tekst of in een gesprek, zal je je altijd moeten afvragen wat de context is, waarin het begrip wordt gebruikt. De context bepaalt namelijk meestal direct ook de afbakening, de begrenzing van het begrip end-to-end. Een netwerkleverancier die een end-to-end oplossing levert, houdt zich niet bezig met de kwaliteit van de applicaties of de data, die over dat netwerk verstuurd worden. Een product owner van een applicatie daarentegen voelt zich end-to-end verantwoordelijk voor die applicatie, inclusief de kwaliteit van het netwerk. Of andere applicaties ook werken is weer minder interessant (voor die product owner dan).

Zo zie je dat verschillende contexten waken over verschillende deelbelangen in de IT. En iedereen doet dat end-to-end, maar voor zijn eigen dienstverlening. Het begrip end-to-end is dus relatief of beter gezegd context-specifiek.

De missie van service integratie is om al deze specifieke diensten op elkaar aan te laten sluiten zodat er ook voor de eindgebruiker van een IT-dienst een ‘end-to-end’ oplossing ontstaat. Maar ook de scope van de service integratie kan beperkt zijn, bijvoorbeeld als slechts een bedrijfsonderdeel van de klant wordt bediend, of alleen een land, of alleen Europa. Het zijn net van die Russische Matroesjka poppetjes – elk poppetje is geheel compleet, maar in zijn context zie je, dat er kleinere en/of grotere poppetjes bestaan. 

De moraal: pas dus op met het gebruik van het begrip end-to-end als je niet uitlegt wat de scope is waar je het over hebt. 

door duda-wsm 1 juni 2022
Vier Archetypen om te helpen focus aan te brengen 
door Peter Wiggers 20 januari 2022
Zin en onzin van metaforen rond service levels
Share by: